Stel je voor dat je je studenten betrokken en gepassioneerd zou kunnen houden om Spaans te leren… het hele jaar door.
Het is niet eenvoudig om dit te bereiken in een les van 30, 60 of 90 minuten…. één, drie of zelfs vijf keer per week en leer tegelijkertijd de basisprincipes die studenten nodig hebben.
Studenten betrokken houden is een veelvoorkomende uitdaging maar moet worden overwonnen als uw studenten Spaans willen leren.
Waarom? Denk terug aan toen je iets goed leerde en ervan genoot tijdens het proces.
Waarschijnlijk kun je zelfs nu nog een gedicht opzeggen dat je hebt geleerd, een glimlach op je gezicht voelen als je terugdenkt aan je favoriete leraar, en nog steeds opgewonden raken als je je herinnert dat je voor het eerst naar een restaurant (of een markt) ging en bestelde in het Spaans.
Die gevoelens, glimlachen en motivatie zorgden ervoor dat je bleef leren en vooruitgaan.
En of je leerlingen diezelfde passie voor Spaans vinden, het kan ze tijdens het leren door de moeilijke plekken heen helpen.
Ik weet dat het voor mij deed.
Het goede nieuws is ook jij kunt die passie gemakkelijk opbouwen bij je studenten (daarover straks meer…).
Ondanks mijn vroege pogingen op en buiten school om Spaans te leren, lukte het me nooit. Toch wilde ik het jarenlang na de middelbare school nog steeds leren.
Ik ploeterde met andere talen en zelfs verschillende tools, maar ik had altijd het gevoel dat ik Spaans moest leren.
En dat verlangen begon bij mevrouw Gray op de middelbare school, señorita Forbes op de middelbare school en mijn ouders. De sleutel? Op hun eigen kleine manieren maakten ze Spaans leuk.
Mevrouw Gray stelde ons voor aan het eten van Spanje, Señorita Forbes glimlachte, lachte en liet ons gek doen terwijl we Spaans leerden en mijn ouders lieten me kennismaken met culturen en talen die mijn nieuwsgierigheid aanwakkerden.
Dus, na bijna geen Spaans tijdens mijn studententijd, ging ik terug en probeerde het opnieuw toen ik halverwege de twintig was.
Maar goed dat ik die hartstochtelijke interesse in het Spaans had waardoor ik het nog een keer probeerde. Uiteindelijk werd ik vloeiend, halverwege de twintig.
Ik heb niet alleen Spaans kunnen leren, het heeft mijn leven compleet veranderd (dat is een verhaal voor een andere dag). Echt, het is niet overdreven. Spaans heeft me langs een levenspad geleid dat ik me nooit had kunnen voorstellen, zelfs nadat ik vloeiend was geworden.
Naar mijn mening, je belangrijkste taak als leraar Spaans is NIET om Spaans te onderwijzen.
Je belangrijkste taak is het creëren van een leuke, plezierige sfeer voor je studenten rond Spaans… betrek ze en breng je passie voor de taal bij.
Zelfs als ze niet veel leren, helemaal niet kunnen praten en regelmatig woorden vergeten (-ik weet het, het is een radicaal idee voor veel leraren-) jij hebt die ⚡️ vonk van interesse geplant dat is zo belangrijk om vol te houden in het Spaans.
Dit is het belangrijkste: door een positief gevoel bij hen te creëren, garandeer ik dat sommige van je studenten Spaans blijven zoeken, jaren nadat ze je klas hebben verlaten.
Ik weet dat ik het deed.
Je vraagt je misschien af hoe je die passie kunt bijbrengen.
Echt, het zal geen verrassing zijn. De sleutel is om ze te leren met behulp van leuke bronnen en hulpmiddelen om de les leuk te maken.
Het is eenvoudig, waarschijnlijk voor de hand liggend, maar toch de moeite waard om elke dag op te focussen.
Een geweldige manier om lessen leuk te maken voor studenten, is door de overdaad aan het plannen van lessen vanaf het begin te verminderen. Als je 100% van je lesplannen hebt gedekt, heb je de bandbreedte om je lessen te verbinden, te differentiëren en te onderwijzen als nooit tevoren.
Als dat klinkt als iets dat je wilt bereiken, klik hier om aan de slag te gaan.